Karantinik - avagy: Hogy segítsünk a tiniknek a karantén feldolgozásában?

Szabó Andrea, az MTA Politikatudományi Intézetének politológusa azt állítja, hogy a koronavírus hatására létrejöhet egy új, magát definiálni képes generáció a világon, amit V-nek, azaz vírusgenerációnak nevezett el. Ők a karanténba zárt tinédzserek, akiknek közös élménye egész életükre meghatározóvá válik. Róluk, és nekik szól a Roxínház Karantinik online drámajátéka, amelynek születéséről, és a foglalkozások menetéről Pintér Kata ötletgazdával beszélgettünk.


Miért éreztétek fontosnak ennek a drámapedagógiai játéknak a létrehozását?

A Roxínház Tanodába vírusmentes időben közel 100 gyerek jár. Ők a járvány kezdete óta elsősorban online kapcsolódnak be a foglalkozásokba, amikor éppen lehetőségük van rá. Korábban megszokott rendszerünket kellett megváltoztatni, amihez a gyerekeknek és a szüleiknek is alkalmazkodniuk kellett, és ez nem volt könnyű. Szülőkkel és pedagógusokkal beszélgetve egyöntetűen azt az impulzust kaptuk, hogy az elmúlt több mint egy év a 13-18 éves korosztályt nagyon megviseli. A bezártság miatt nem volt kivel megbeszélniük a kialakult helyzet okozta problémákat, helyzeteket.

Ennek apropóján kezdtünk el gondolkodni Patonay Anita drámapedagógussal, hogy drámapedagógiai eszközökhöz nyúlva, miként lehetne a fiataloknak, osztályközösségeknek segíteni a gátak feloldásában.


Milyen formában jött létre a Karantinik online játék?

Fontosnak tartottuk, hogy a bizonytalan helyzetre tekintettel a foglalkozások online és félonline módon is megtarthatók legyenek. Az első azt jelenti, hogy a digitális oktatásban megszokott módon minden résztvevő online jelentkezik be, az utóbbinál az osztály együtt van a tanteremben és a drámapedagógus online vezeti a foglalkozást. Ez a Google Meet-en keresztül zajlik. Anita vezetésével a fiatalok videóról bejátszott jelenetek és állítások mentén kezdenek el beszélgetni a karantén okozta különböző helyzetekről, így megismerik egymás véleményét.


Milyen technikai feltételeknek kell eleget tenni?

A teljesen online formához – amikor mindenki a saját otthonában van -, semmi másra nincs szükség, mint amit az online oktatáshoz használnak a diákok: egy telefonra, vagy laptopra/számítógépre, aminek működik a kamerája. Valamint minden résztvevőnek szükséges egy gmail-es email cím, mivel Google Meet felületet használunk. A másik verzióban - félonline formában -, amikor az osztály együtt van, a drámapedagógus otthonról jelentkezik be, szükség lesz egy, a tanteremben elhelyezett laptopra, projektorra, és egy plusz mikrofonra. Ebben a helyzetben egy gmail-es email címre lesz szükség.


Mik a tapasztalatok az első foglalkozások után?

A diákok könnyen feloldódnak, megnyílnak, így az osztály pedagógusa is megismeri a gyermekek belső problémáit, hiszen a problémák akár a tanulást is akadályozhatják. Az online színházi játék a diákokat és a tanárokat is segíti a feldolgozásban, megoldást-feloldást ad a résztvevőknek a további feladatokra vonatkozó koncentrációban, valamint az osztályközösségeket is segíti az újra egymásra találásban. 

Amennyiben felkeltettük érdeklődését és szeretné, hogy az Ön tanítványai is nyíltan tudjanak beszélgetni az őket érő karantén hatásokról, ha segíteni szeretné őket, hogy könnyebben feldolgozzák a helyzettel kapcsolatos terheket, írjon nekünk a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. email címen, kollégánk felkeresi, és minden részletet megbeszélnek.

A témában beszélgetést olvashat Patonay Anita drámapedagógussal a Súgólyuk - Blogunkban.

A Karantinik online és félonline videós beharangozóját megtekintheti itt:

TÉRKÉP

eem

eet

r3 1

A Kaposvári Roxínház működési költségeinek támogatása szakmai program megvalósítását 2020. évben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

logor

© 2021 Minden jog fenntartva!

Please publish modules in offcanvas position.